Tuesday, September 9, 2014

Summer Break 2014: Sarawak, Bumi Kenyalang. [Part 1]

Assalamualaikum.


Hai semua, 
Dengan menepekkan gambar aku yang berlatarbelakangkan airport sudah semestinya korang dah tau aku nak cerita pasal apa kann? 
Hahh? Apaa? Dah tau dah destinasi akuu? 
Tipu. 
Kau usha title kannn? Eleehhhh~ 

K.

So, Let's Get Started.

Day 1

Kalau perasan, ada aku memeluk beruk.
Kami spend 4days & 3nights dekat Sarawak ni. Pergi masa Hari Raya Kedua, Balik Johor Hari Raya Kelima.-The reason kenapa gambar raya/duit raya aku sikit.  T_T

Tapii ada pros/cons jalan waktu musim perayaan ni, Antaranya:
Advantage: Tempat2 perlancongan sikit orang
Disadvantage: Susah cari makan. Restaurant/warung/gerai mostly tutup.

Kami sampai di Kuching International Airport pada waktu pagi.*tak ingatlah pukul berapa. 
So, dari situ kitorang terus memulakan perjalanan kitorang. First, cari breakfast.
dan seperti yang aku katakan tadi, time musim perayaan ni susah nak cari makanan. Mostly, kedai tutup. Hambar.

Nasib baik Giant buka. So, kitorang makan fast food jelah. 
Restoran Sugar Bun, agak popular juga aku tengok restaurant ni dekat bumi kenyalang ni. Dekat semenanjung tak pernah pula aku perasan.

1) Jong's Crocodile Farm & Zoo

Inilah destinasi pertama yang kitorang pergi. Pada aku agak bosan sebab.... alaaa~ dari besar ke kecik asyik tengok binatang je. Dekat Johor ni pun ada satu ladang ternakan buaya tau, yang siap jual daging buaya. Lagi gila. Dahlah mahal harga daging buaya ni. 



Namun, Show "Flying Crocodile" ni tak menghampakan. Aksi-aksi crocodile ni bila diberi daging ayam gantung memang syiok. Cuba bayangkan kalau kita yang digantung?


Selain daripada Show "Flying Crocodile", Disini juga ada mempersembahkan "Arapaima Giga Show" tapi basically, show ni adalah memberi roti kepada sekumpulan ikan.  -_-"


Selain itu, ada jugalah mempamerkan beberapa hidupan liar dan spesies2 lain. Bolehlaaa~

2) Kek Lapis Sarawak


Benda ni memang perkara wajib bila dah jejakkan kaki di Sarawak. Sarawak yang memang terkenal dengan Kek Lapisnya. Maka, Haruslah kita singgah dan membeli belah sebanyak mana yang mungkin untuk dibawa balik ke Semenanjung. Kalau disini, harga baru RM10, Kalau di semenanjung, harganya sudah mencecah RM20++.

Haa, Sesi Memilih!!

Selesai saja memilih dan try tester, kitorang dibawa makan tengahari (walaupun dah petang) dan sekali lagi ditekankan, memang susah cari kedai makan. Yelah, raya kedua. Semua masih dalam mood beraya. Nasib baik jumpa juga tempat makan. Selesai je, kitorang dihantar ke homestay oleh Pak Jai. Haa! yang berbaju biru di atas tu.
Malam kitorang tak jalan. Lagipun, di sini kedai tutup awal. Jadi, pada malam hari kitorang hanya berehat dan menikmati telemovie syawal di TV3. Hahahaha.

Okay. Nantikan Part 2 ya? 

P/S: sorrylah, cerita dah lama peram jadi pekasam baru nak update. :'(

No comments:

Post a Comment