Monday, October 31, 2016

Pengalaman bercuti di Venice & Fluorence, Italy

Assalamualaikum.

Venice

Things that I looked forward to in Venice is Gondola Rides. Seperti di Amsterdam, Venice juga terkenal dengan small canals and streets but lagi berselirat and serabut. Memang sesat pun dekat sini. Walaupun dah download maps still sesat. Kalau dekat Maps kata boleh jalan, boleh pulak dekat situ jalan tutup... terpaksa pusing and cari lagi. cari lagi and cari lagiiii.....




Caj yang dikenakan untuk naik gondola adalah 80Euro per 30-40minutes [16 euro per person].

30-40 minit tu sebenarnya tak cukup masa untuk bergambar. Sorang je dah berapa banyak poses. Nak ambil gambar berlima lagi. Video lagi. Kalau korang bayangkan kitorang naik gondola dengan santai,  menikmati pemandangan sambil berlatar belakangkan lagu sentimental. Ooh memang tidak! 
40minit tu memang diperuntukkan untuk ambil gambar sahaja. Tak de nye acah-acah nak fefeeling titanic. 
papepun enjoy je. Huhu ^_^

Salmon Pizza


Selfie lepas penat jalan :)
Lepas penat berjalan and sesat (note that:tak singgah pun mana-mana tourist attraction), kitorang lunch untuk gain energy. *emoticonbiceps*, Menu kali ni Salmon Pizza & Fries.


Di Venice, banyak juga kitorang shopping sebab tahu dekat sini murah compared to negara-negara lain [sumber dari kawan-kawan yang dah pergi] . Lagipun, Italy negara last before kitorang balik Egypt, bolehlah beratkan beg sikit.

Keychain kat sini dapat 1 Euro and kalau bargain boleh dapat lagi murah. Postcard pun ada yang 0.50 euro je.  Semua souvenir untuk member-member memang aku beli dekat sini.

Fluorence

Sebelum sampai di Italy, aku ada search tentang souvenir apa yang terkenal dan popular di Italy. Dua benda top list yang aku jumpa adalah Murano Glass and Leather. Aku plan shopping mengikut adviced tourist-tourist tersebut. Memang betul seperti yang mereka katakan, Leather and Murano glass memang banyak dan murah di Fluorence manakala barang souvenier seperti keychain,postcard etc tumpukan di Venice/Pisa.

Teringat cerita Hilary Duff The Movie. 
So, di Fluorence dapatlah aku merasa beli purse leather and pendant Murano Glass. Time ni memang niat nak shopping untuk diri sendiri. Lagipun dekat Venice, Aku dah banyak beli souvenir untuk family and member.

 Aku tak tahulah betapa murahnya leather dekat sini *sebab kat Malaysia tak pernah beli leather pun* Aku pernah usha beg Sembonia, ( leather kalau tak silap aku ) harga rm500.  Kat sini boleh dapat dalam Rm150-Rm200 gitulah. Okaylah kan? Made in italy lagi.

View Fluorence City
Murano Pendant
Murano Glass Pendant ni favourite aku! Lawakan? Tangan aku memang kecil. Selalunya kalau bab gelang ni, mesti tak muat. Orang lain boleh pakai aksesori gelang yang cantik-cantik tapi aku selalu 'hmm, tak payahlah' sebab nanti buat pergelangan tangan tu nampak lagi kelakor ada laa.

Mula-mula beli tak kisah pun besar ke kecil, (sebab selalu sangat gelang tak sesuai) Main reason aku beli sebab aku tertarik dengan design Murano Glass tu. Tak sangka pulak dia boleh buat ikut saiz. Woohoo!
Rasanya ni first time kot aku ada aksesori gelang yang betul-betul ikut size aku.
Serius pasal benda simple ni pun aku happy! Happy sangat!

Fluorence Cathedral


Okay, tu je nak cerita.

Thanks for reading :)

Btw, aku sorang je ke yang tak boleh buka website nuffnang? ke memang itu masalah global yang semua blogger hadapi sekarang? Thanks you in advance bagi siapa yang menjawab soalan aku. Semoga dipermudahkan urusan korang di lain kali. okay, ciao! 

10 comments:

  1. Hi Sinuha happy holiday with the best friend..hehee

    ReplyDelete
  2. seronoknyaaaa holiday dengan best friend :D

    ReplyDelete
  3. wow saya akan ke venice akhir bln 11 ni.... nk tny nk naik gondola tu kena booking dulu ke? dlm website mn ye? thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kitorang tak booking pun. Pergi je dekat situ, and terus tanya nak naik. :) Better pergi pagi, takut tengahhari dah ramai orang. Have fun dkt Venice!

      Delete
  4. Syok betul dpt melawat negara orang ye Nuha. Banyak berjalan luas pengalamankan.
    Ohh ...tak cukup masa ek. Kalau naik 2 round mesti puas Nuha.
    Hakak mmg dah lama tak boleh bukak web Nuffnang, entah kenapa. Dahlah duit pun burn....huh

    ReplyDelete
  5. Gosh! Venice! nak poskad satuuu pehlissss :(

    ReplyDelete
  6. salam, naik venice tu selama 40 minit akan terus satu hala je ke.. naik di point a turun di point B, atau akan pulang balik ke point kita naik tadi, tima kasih.

    ReplyDelete
  7. Wasalam, kalau tak silap saya boleh request dgn org gondola tu. Kitorang patah balik tempat sama. Harap Membantu. :)

    ReplyDelete