Friday, November 9, 2012

Jaulah Cairo

Haloo-haloo..

Hari ni lepas balik dari lecture (penat!). Sepatutnye kelas habis pukul 6.00p.m (which means dekat mesir ni dah gelap sbb maghrib is pukul 5.15pm) tp naseb baik sangat Prof. Physic xde hari ni, so kelas habis kul 4p.m. Dalam lecture tadi, aku dah hampir mati kutu (erk, aku xde kutu) tapi yang pastinye memang aku dah bosan tahap ilmu x boleh masuk sebab BLANK!

  Daripada aku melagho, lagi baik aku update blog ni. heh! *Sengih. :D Hari ni aku nak cerita pasal trip aku ke Cairo. Mostly yang pergi trip ni adalah budak dentist seramai 49 orang yang kesemuanye mengisi masa lapang sebelum kelas start. Kitorang pergi naik bas. (overlah kalau nak naik flight kann? haha)

Gambar sebelum bertolak: aku and elyss

Whoop!dah sampai!

   Perjalanan mengambil masa lebih kurang 4jam. Lebih kurang perjalanan dari JB ke KL laa..Sampai jek cairo. Kitorang terus g piramid giza.

Yes. Tunjuk tiket!
   Kitorang dapat student price untuk tiket sebab kitorang gune kerneh aka student card akak2 senior. Semua akak2 bagi kerneh yang senior2 yang lain pinjamkan untuk kitorang. Maklumlah, trip bajet. hehe. xpasal2 senior bagi kerneh yang ade iras2 muke kitorang.

Lunch dekat atas batu piramid

  Dari jauh nampak piramid tu kecik jek. Sekali, dah sampai dekat. Batu die bapok besaw!! siap boleh duduk bersila lagi dok atas tu. Dekat sini kitorang boleh nampak 3 piramid. Yang namanye: Piramid Khufu(piramid terbesar and tertua: one of the seven wonder of ancient world), Piramid Khafre dengan piramid menkaure (rase macam piramid mengkarung kann? haha)

padang pasir dan bandar kaherah

   Hmm,kalau nak cakap pasal tahap kepanasan,, memang panaslah dekat sini. Tapi aku lebih rela duduk luar dari duduk terperok dalam bas sebab kat luar berangin yang sejuk. Kalau duduk dalam bas, macam duduk dalam TIN SARDIN DALAM OVEN.

kepala singa tu namenye abuhul(arabic) or sphyx (english)

  Kat sini sebenarnye takut sikit dengan penjual2 dorang sebab dorang ganas and suke menipu. Ade budak rombongan kitorang kena tipu dalam bape dolar...pewh, kalau aku kena memang gampaknye menangis x berlagulerr... 

   Lepas jek menghabiskan mase dekat piramid, kitorang ke kubu salehudin al-ayubi. Besar! tapi pasal camera dah digunakan sepanjang masa dekat piramid, so, dekat kubu sikit jek ar gambar boleh amik. 

ni jek gambar yang berkualiti dapat amik dari camera aku. Name masjid ni: masjid mohamed ali. (klu x silap)


   Kubu ni besar. Dalam dia ada masjid and beberapa lagi museum. Dalam masjid tu seriyes lawa. Nampaklah keagungan islam. Subhanallah.Tourist mat saleh kalau nak masuk tempat ni ,kena tutup aurat. Memang amazing!

  Dalam ni, barang jajan dia bapok mahal. Ice-cream nak cecah 10ringgit malaysia. Memang xlah aku nak beli. Cekik darah betul. Dari atas kubu nie, kite boleh nampak seluruh kaherah etc masjid 4mazhab, piramid yang pergi tadi and macam2 lagi.

  Lepas kitorang habiskan mase dekat kubu ni. Kitorang g suk hussain utk shopping. Suk hussain ni dekat dengan university Al-Azhar. Name dia pun suk hussain, so dah sememangnyelahkann ade kena mengena dengan saidina hussain. Kat situ ada makam saidina hussain tapi kitorang x sempat masuk makam tu sebab ustaz x galakkan. sebab time tu tengah peak hour. Kitorang pergi time tu dah senja so, memang masjid  tu penuh untuk solat maghrib.

 Suq hussain ni ade jual banyak benda. Penjual dia pun ade yang boleh cakap melayu. "Murah...murah" . Aku juz beli t-shirt IloveEgypt,shade and baju blouse satu. Xingat sangat bape harge. 

        Baju I love Egypt=18geneh
Blouse=35geneh
Shade=25geneh

Aku tak puas hati dengan shade yang aku beli. Kbye.

    Hehe. Belum bye lagi. Lepas jek shopping, BALIK!

KBYE! haha :D










No comments:

Post a Comment