Wednesday, July 10, 2013

Day 8: Bursa, Pengalaman pertama bermain SKI

Salam Ramadhan,

Alhamdulillah. Hari ni dah selamat berpuasa buat hari pertama. Menu berbuka puasa pada hari ni adalah nasi goreng, ayam terrayaki, lauk asparagus dan sudah tentunya bersama juadah lain. Pada mulanya, menu nasi ayam menjadi pilihan hati. Tapi.... Hampa. Nasi lebihan sahur masih tidak luak diusik, bagi mengelakkan pembaziran, haruslah dicari inisiatif lain untuk menghabiskan nasi tersebut. Kesian berpuluh titik peluh petani kalau dibuang. Namun, ramadhan tetap disambut riang cuma geram apabila melihat slot drama Ramadhan yang hilang. Kalau dijumpa Si Delisha tu, sudah maut aku kerjakan.

Hari ini jari sudah mula ingin menaip, setelah beberapa lama laptop ni dibiarkan sepi. lama ke? entahlah.

Bursa. Pengalaman pertama aku bermain ski. Tidak semudah bermain roller blade walaupun bila teringat zaman budak-budak,aku mengambil masa juga untuk mahir dalam permainan roller blade. Pada waktu pertama, ayah membelikan aku dan adik sepasang roller blade. Kami hanya bermain di atas karpet rumah. Tidak berani bermain di luar. licin. Bimbang jatuh. Tapi sedikit demi sedikit, kami mula bertatih dan akhirnya mampu main roller blade dengan mahir dan lebih pakar berbanding anak-anak kecil yang lain.Tapi, bila dipandang nasib roller blade itu sekarang. Sepi. Hanya tersusun di rak kasut. Berhabuk. Entah bila akan dipakai semula.

Aku tak tahu kemana melencongnya gaya bahasa aku. Macam makin jiwang je. Eh? ke... entahlah. Layankan sahajalah. Baiklah. Mari serius. Kerut kening dan keluarkan biji matamu. Mari membaca.


Kami memulakan perjalanan ke tempat bermain ski di Bursa dengan menaiki shuttle bus. Shuttle bus ni akan berhentikan kitorang di satu stesyen yang aku pun tak tau. Tapi kira2 kaki bukitlah. Dan dari situ, akan ada satu lagi van ataupun shuttlebus yang akan bawa kami semua ke atas bukit dan seterusnya bermain ski. 

Setibanya di atas sana, ada banyak kedai yang menyewakan peralatan bermain ski. Bermacam2 jenis. Bukan sahaja ski tetapi ada alat bermain salji yang lain. Kami survey dari satu kedai ke satu kedai. Bagi mencari harga yang sesuai. Akhirnya, ada juga kedai yang berkenan di hati kami. Dekat sahaja dengan pintu masuk bermain ski. Alhamdulillah. Kami dipakaikan sepasang baju sejuk yang lain. Mungkin untuk lebih protection. Di atas sana sangat sejuk. Aku rasa nak balut sahaja mafla biar sampai jadi mumia. Angin bertiup kencang dan angin yang lalu itu bukan calang-calang angin. Tapi angin yang membawa salji. Kalau selsema mungkin rasa air hingus yang mengalir itu beku. eeii, geli.


Apabila mula sahaja saat untuk bermain ski. Aku sudah lupa diri. Basicnye sama sahaja seperti roller blade. Apa basicnya? Aku pun tidak tahu tetapi apa yang aku pasti. Aku suka bermain. Jadi ....eh, sebentar. Aku ada tips.."Play it by ur heart". Now, it seem just like music. argh . persetankan segala. Walaupun sejuk menggigit tulang, tapi harus digagahkan. Ini pengalaman yang jarang dalam hidup. Harus diambil peluang.

tapi walaubagaimanapun, the easiest way to describe is.


it is awesome! 

u should try it!

Selamat bepuasa.



6 comments:

  1. Untungnya selaliu travel. Tak pernah main ski. Apapun, salam Ramadan Al-Mubarak ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Ade rezeki. Salam ramadhan juga. :)

      Delete
  2. amboi . bestnye dy main ski :) jeles tahu ? suke g travel eh ? same la :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah. Baguslah kalau sama. Boleh share pglmn hehehe.

      Delete
    2. aah. Baguslah kalau sama. Boleh share pglmn hehehe.

      Delete