Sunday, October 6, 2013

Basic that girls should know

Assalamualaikum.

Baru-baru ni baru aku belajar cara menjaga kulit dengan betul. Itupun, setelah aku melihat video yang aku nak sharekan dengan korang ni. Aku rasa video ni memang bagus untuk perempuan yang baru nak belajar cara-cara menjaga kulit especially to teenager.


To those yang tak tengok video tu, ni sum up for korang.

Asas Penjagaan Muka

1) Pencuci Muka
-Membersihkan muka dari kotoran

2) Toner
- Bertindak sebagai pembersih kedua
- Penyegar wajah
- Mengecilkan pori-pori
- Membantu penyerapan

3) Serum
- Memberi nutrisi tambahan pada kulit

4) Pelembab/ Moisturizer
- Melembabkan kulit
- Menghalang dari sinaran UV

5) BB cream
- Asas penutup wajah

      Setakat ni, aku baru belajar pakai toner. Step no. 3 and no.5 aku tak buat. Aku rasa memang bagus kalau kita betul-betul ikut step ni. Cehwah, sebab selama ni aku cuci muka je, moisturizer pun kadang-kadang je pakai. Bila aku try je buat step 1,2,4 and aku dapat rasa perubahan yang positif. Aku rasa aku patut buat entry ni. Ihiks.

Btw, aku pernah try pakai BB cream bila nak keluar and okaylah. Memang kulit nampak lagi segar and natural. Tak berat sangat macam pakai make-up and tak juga nampak kusam. "So-So" lah.

So, Bagi adik-adik yang baru nak melangkah alam remaja. Maybe, this post will be a quick step for you to learn.

# Banyak lagi fungsi no.1-5, utk info lebih: Google sendiri ea. hehe. Aku letak yang penting je :)





5 comments:

  1. ye..biasanya kita akan cuci muka pakai tonner dan pelembap..serum dan bb krim nak pakai tengok masa..heheh..nak cepat..kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah. ikut masa. Kalau BB cream, pakai bila rasa perlu je. Hihi.

      Delete
  2. hehee... sememangnya kita kena jaga... =) hee!

    ReplyDelete
  3. Emmm okje masa remaja pun kurang jugak penjagaan Nuha....maklum le mana nak cekau duit... Bila dah kerja baru le belajar2 ...

    ReplyDelete