Friday, February 15, 2013

Day 2: Cinta Pandang Pertama

The Beautiful Blue Mosque
   Mataku terpaku melihat keunikan bangunan tersebut. Ia memberikanku satu tarikan yang membuatku terus terpana di situ. Berdiri tegak melihat keindahannya. Ketenangan yang susah hendak dirungkaikan melalui kata-kata. Kecantikan yang membuatkan aku terus jatuh cinta pada pandangan pertama.

Perhatian! Sila tutup mulut anda kerana jika tidak ia akan memberi signal positif kepada lalat-lalat perlarian yang sedang mencari tempat tinggal untuk menetap di mulut anda. Sekian terima kasih. :)

Intro di atas tu ialah..erm.. *garu-garu kepala. erm, what we called as The Art Of Writing. Cehhhwahhh!

Sudah bersedia untuk mengembara? Ayuh! *sound like singa paddle pop punye iklanlah pulak.

ok. Stop all the craps!

  Perjalanan dimulakan dengan solat subuh. Kemudian, kami berlima akan ikut Kak Nini ke Otogar untuk tempah tiket bas ke Bergama and Pegamon City.
-Did i mention yg kitorang jumpa Kak Nini (our senior)dekat airport and the best part is die pun backpackers utk ke Turkey and thanks to her sbb jd payless guide kitorang- ihik ihikss.
So, kitorang ke Aksaray dimana adanye stesyen bas (otogar) menaiki metro<spesies LRT>. Sekali naik, 3TL which is RM6. Sila tutup mulut anda lagi. Jangan terkejut. Saya tau mahal. Memang mahal. Kalau diconvertkan kepada duit geneh rasenye boleh seharian menaiki tram pergi balik-pergi balik. Tu pun mesti ade duit lebih. sigh.

notakaki: Tram-spesies LRT gak-->0.25geneh.

In da Metro!

   Di Otogar, Banyak syarikat bas,tak trkira.Kami survey dulu harga semua tiket bas ke Bergama dan choose the best price. So, last sekali, kitorang pilih Metro Bus.
Harga tiket-55TL .

Di Otogar


Keistimewaan Bas di Turkey
- Makanan dan Minuman disediakan
- Ada TV and Mp3 (but syg sbb sume gune Turkish Language)
-Ada steward. woot woot.


Next.
Sultanahmet Square
Lepas urusan tiket selesai, kitaorang ke Sultanahmet Square. Tumpuan pelancong di Istanbul sebab di situlah terletaknya Masjid Biru dan Hagia Sofia. Sekitarnya ada Hippodrome and Topkapi Palace. Kitorang ke sana untuk book hotel untuk hari last kitorang di Turkey and menghabiskan masa di sana. Rancangan asal hari pertama di Turkey adalah untuk ke Troy where historical wooden horses located tapi pasal ada aral melintang. so, we changed our plan. Aral tu ape btw?

After we booked our hotel, berlegarlah kitorang di sultanahmet square. Menjejaki kaki di masjid biru yang aku dah jatuh cinta berkali-kali. Menunaikan solat disana. Melihat Hagia Sofia (dari luar) yang ditukarkan Kamal Ataturk Laknatullah daripada masjid kpd muzeum. Bayaran Masuk ke Hagia Sofia adalah 20TL.
and ehem-ehem. tahan ea, nak brlagak jap.



Before i came to turkey, i learned some turkish language basic. So, there's one exciting moment where i communicate with two local people.
Me: Merhaba!
Local People: merhaba!
Me: Nasulsuhnuz (means how are you)
Local People: Ben -%-#/*-#/#7+ (xtau bendantah dorg jawab but i'm sure a good one)
Me: Ben Touritim (I'm tourist)
Local People: tourizm (one of them corrected me)
Me: smile. bye2. *waving hands*
One moment i'll never forget.

Hehe. After we took some pictures, we went to otogar because our bus is on 9.30p.m . At the bus station, We had our dinner.Orang turki mmg mesra pelancong. Masa kitorang Dinner, kitorang dapat free minum cay and pen free. Walaupun pemilik restoran tu x tau cakap english tp dy layan kitorang baik. Memang mesra pelancong. ehh, memang tak taulah nak cakap macam mane. datang sendirilah. hehe

Cay & Pen Free. Oman. Pemilik restaurant yang peramah.

Lepas jek makan, kitorang pun naik bas. Then, ermm.... kbye jeklah. Taktahu nak tulis apa lagi. See ya next post.

XOXO

2 comments:

  1. woot woot!! dah dua hari dah dia post :///// kita sikit pun tak jalan lagi kerja mengupdate :D

    ReplyDelete